Kerst in de zon & NYE in Sydney

Het is alweer een tijdje geleden, I know. De reden hiervan is dat ik al aardig gewend ben aan het dagelijkse leven hier ik voor mijn gevoel ook minder spannende dingen te vertellen heb. Ik begin inmiddels de wegen te herkennen in deze grote stad, ga australische afkortingen gebruiken en soms betrap ik mezelf er al op dat ik in het engels denk. Nu alleen nog dat leuke accentje en dan ben ik een echte ozzie!
Ik zal beginnen met het surfcamp wat alweer 3,5 week geleden is.
Dit was in spot X (woolgoolga, new south wales) en vanuit Brisbane 8 uur in de greyhound bus. We hadden totaal niet verwacht dat het zo ver rijden zou zijn dus dat viel wel een beetje tegen. Ook het weer zat dat weekend niet echt mee, het heeft de hele zaterdag en halve zondag geregend. Voor het surfen zelf maakt dat natuurlijk allemaal niet uit maar we hadden stiekem gehoopt dat we ook lekker konden bij bruinen op het strand. Gelukkig hebben we dat diezondag middagnog een paar uurtjes kunnen doen. We kregen 3 surflessen van elk 2 uur lang. Als eerste gaven de surfleraren ons wat theoretische informatie en erna gingen we op het strand oefenen. En toen was het tijd voor het echte werk.... Nou ik moet zeggen dat het surfen mij boven verwachting best goed afging. Ik dacht dus dat het me al nooit zou gaan lukken om uberhaupt op die plank te kunnen staan. Maar meteen de eerste les stond ik dus al een aantal keer op de plank. De 2e les ging wel wat minder, het regende op dat moment erg hard waardoor de golven super hoog werden. De volgende dag hadden we ook vet veel spierpijn in onze armen van al dat gesjouw met de surfplank. Maar surfen is zeker weten erg gaaf en binnenkort willen we een surfplank gaan huren in Byron Bay of Surfers Paradise om daar lekker zelf te gaan surfen. Misschien kunnen we over een tijdje wel de echte "queen waves" pakken :-)
De week voor kerst waren er in Brisbane allemaal kerstactiviteiten. Bij South Bank was een kerstmarkt met een kerstkoor en savonds kon je vanaf het strand of in het water een kerstfilm kijken. Echt heel apart met 35 graden....
Op kerstavond zijn we naar de sunshine coast gereden voor 5 dagen waar we bij familie kerst gingen vieren. Zoals alles is kerst ook heel relaxed hier, lekker bbq'en met plastic bordjes en bekertjes en iedereen eet gewoon wanneer die zin heeft. Het was dus niet zo dat iedereen ff gezellig op elkaar wacht of allemaal chic gedoe met culinaire hoogstandjes en kaarsen enz. En eigenlijk vond ik dit ook wel prima zo! We waren met een stuk of 13 mensen en iedereen bleef ook slapen dus het was een drukke boel.
Kerstmorgen werd ikom 5 uursmorgens wakker gemaakt door de kinderen en er werden meteen al wat cadeaus geopend.. Vermoeiend zo vroeg pfff haha. Helaas eindigde die ochtend wat minder leuk want de opa bleek die nacht een beroerte te hebben gekregen en werd met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De helft van de familie bracht daar kerstmis door terwijl wij thuis met de andere helft maar de 1000e cadeaus die onder de kerstboom lagen gingen openen. Schijnbaar gaat iedereen hier helemaal los met cadeau's kopen voor elkaar en ik mag dus zeker ook niet klagen met alles wat ik heb gekregen. Ik wist ook niet dat ik van iedereen cadeau's ging krijgen dus ik had alleen wat voor mijn eigen hostfamilie gekocht oepsie....
Op 29 december samen met Mijke vertrokken naar Sydney. Het was mooi weer dus met de landing in Sydney konden we de hele stad zien, echt prachtig! Nog geen 45 minuten later stonden we al midden in de stad en als eerste zijn we natuurlijk naar het operahouse en de harbourbridge gegaan waar we 10.000 fotos hebben gemaakt. Op dat moment voelde het gewoon een beetje onwerkelijk dat we er echt waren. Sydney is heeeeel groot en erg mooi maar toch anders dan een europese stad. Het lijkt net of je in China bent want 9 van de 10 mensen op straat is Chinees en die mensen kunnen af en toe toch vervelend zijn... overal voorkruipen en duwen.
Dag 2 hebben we de trein naar the Blue Mountains gepakt waar we met Laura (uit Linne) hadden afgesproken. Samen met haar Australische vriend en de broer daarvan hebben we de hele dag vanalles in the Blue Mountains gezien. Het was echt ideaal want hun zijn locals en weten precies de mooiste en niet al te toeristische plekjes te vinden. Natuurlijk zijn we ook nog even langs de bekende "three sisters" gegaan maar het was hier zo druk dat je nog amper een foto kon maken. We zijn de dag geeindigd op de sunset rock met een biertje waar we de zonsondergang gingen kijken, echt geweldig. Ik was echt heel erg onder de indruk van de blue mountains, zo mooi! Dat was dus echt een top dag!
De volgende dag was het alweer 31 december, de belangrijkste dag in Sydney. 10 uur smorgens zaten we al klaar in het Kirribirri park op een plek met een geweldig uitzicht: de harbourbridge, de skyline én het operahouse. Samen met valerie (au pair uit Brisbane), haar neef en nog wat nederlandse backpackers hebben we hier 14 uur gewacht op het vuurwerk. Het was lang maar we hadden eten en drinken bij ons en het was erg gezellig met iedereen dus er hong een leuke sfeer. In tegenstelling tot de weersvoorspellingen scheen de zon volop en was het bloedheet. We waren hier niet op voorbereid en zijn flink verbrand... Les nummer 1 in Australië: neem altijd maar dan ook altijd een pet mee, zonnebrandcreme en water. Maar eigenlijk kun je blijven smeren met factor 50, het helpt toch niet echt want de zon is gewoon te fel. Tegen de avond werd het heel druk in het park en kon je geen kant meer op, wat mensen niet al over hebben voor het vuurwerk. Maar ik moet toegeven dat het momentom 12 uurecht een kippenvel moment was... Misschien hebben jullie mijn filmpje op facebook gezien, nou dat was nog maar het begin van een super vette vuurwerkshow. Het wachten was helemaal de moeite waard en eigenlijk was dit de beste jaarswisseling in mijn leven, iets wat ik nooit had willen missen.
De eerste dag van 2015 hebben we doorgebracht op het beroemde Bondi Beach. En wat was het druk daar die dag, ik denk dat iedereen in Sydney het plan had om daar naartoe te gaan.Om 12:00stond er een nieuwjaarsduik voor de nederlanders gepland. Het was heel erg grappig want sommige renden zelfs met unox mutsen het water in. Het water was eigenlijk nog best wel koud... Toch ben ik blij dat ik het hier heb gedaan en niet in ons koude kikkerlandje.
Ik mag weer terug kijken op een geweldige maand December. Ook voor Januari staan de weekenden weer volgepland; met als hoogtepunt Fraser Island over 2 weken!

Reacties

Reacties

Alisa

Time of your life zo te lezen ;) Keep on writing!

Oom Har en tante Mia

Zoals we lezen is het zeer de moeite waard om in Australie te verblijven, ga zo door en beleef de tijd van je leven.

Oom Jan en Tante Betsy

Het blijven mooie verhalen die wij van jouw lezen.
Spannend en onvergetelijk Heel veel succes

Vele groeten Oom Jan en tante Betsy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active