3 weeks holiday

Tijdens het typen van dit blog lig ik lekker op het gras in het zonnetje bij South Bank na mijn eerste rondje hardlopen. Aangezien het nu winter is en het redelijk is afgekoeld heb ik de motivatie na 7 maanden gevonden om weer te hardlopen. Naast mij liggen nog hier en daar wat mensen te zonnen in bikini, het zullen vast buitenlanders zijn... De aussie's dragen al de winterjas met Uggs en zouden je voor gek verklaren, denk aan; 21/22/23 graden met een uitschieter naar 26 graden wat mijn hostfamilie "koel" noemt.

Ik ben alweer bijna een week terug van mijn 3 weken reizen met Dorien naar Melbourne en Bali. 1 mei stond ik samen met Dorien, haar hostparents en haar hostkindje Mackenzie op het vliegveld van Brisbane. Dit was een emotioneel moment voor Dorien want ze moest daar aan de gate afscheid nemen van haar hostfamilie. Na flink wat knuffels, kusjes en tranen zijn we snel het vliegtuig ingegaan en kon ons avontuur gaan beginnen. Bestemming nummer 1; Melbourne, de op Sydney na grootste stad van Australië. Melbourne doet wat Europees aan met haar oude gebouwen en is heel gezellig met de vele terrasjes, misschien daarom dat dit mijn favoriete stad in Australië is. Elke plek heeft natuurlijk zijn voor en nadelen en zo kan het in Melbourne best wel koud worden, vergelijkbaar met de nederlandse temperaturen. Maar Melbourne staat bekend om haar 4 seizoenen in 1 dag en dit klopt ook echt. Het ene moment als er ook maar een paar wolken voor de zon komen kan het zo koud worden dat je een jas vest en sjaal tegelijk nodig hebt, een uur later komt de zon weer tevoorschijn en wordt het zo heet dat je alles weer uittrekt en eigenlijk best wel in je bikini op het strand kan gaan liggen. Dag 1 hadden we maar een halve dag en hebben we een beetje sightseeing gedaan. Dag 2 stonden weom 7:30al klaar voor ons hostel om opgehaald te worden voor de Great Ocean Road en Grampians Tour. Onderweg hebben we wilde Koala's, papegaaien en kangoeroe's gespot. We zijn nog naar een regenwoud geweest en als hoogtepunt van de dag hebben we de bekende 12 apostelen gezien, grote rotsblokken in de zee. Onzettend mooi! Veel meer kan ik hier niet over vertellen, bekijk de foto's en je begrijpt wat ik bedoel. Na een mooie zonsondergang zijn we doorgereden naar National Park The Grampians waar we bleven overnachten. Ook de volgende ochtend weer vroeg uit de veren om op een mooi uitkijkpunt de zonsopgang te bekijken (ik heb volgens mij in mijn leven nog nooit zoveel zonsop- en ondergangen gezien als in dit jaar). Daarna door naar de Mackenzie watervallen en als laatste hebben we The Pinnacle wandeling gedaan. Dit was een wandeling van maar 4 km maar wel steeds bergop en op rotsen klimmen dus eenmaal boven aangekomen waren we doodop. Het was wel echt de moeite waard want we hadden een fantastisch uitzicht! En toen weer 3 uur in de bus terug naar Melbourne waar we s' avonds uitgeblust aankwamen. De overige 2,5 dagen in Melbourne hebben we gespendeerd aan ronddwalen, street art bekijken, de stranden van Melbourne bezocht en naar St Kilda om met de zonsondergang de pinguïns te zien, zo schattig.

Op woensdagmiddag was het dan zover, op naar de warmte op naar Bali! Na een 6 uur durende vlucht hebben we ons op het vliegveld al meteen laten oplichten door de eerste beste en duurste taxi naar Kuta, stom! Het was voor ons allebei de eerste keer in Indonesië en de eerste keer in Azië dus dat was ff een cultuurshock. Wat een verkeer en wat een choas.. Duizenden scootertjes passeren ons en bedelende kinderen rennen door het verkeer om op de ramen van de auto's te kloppen als het stoplicht op rood staat.Aangekomen in ons hotel waren we heel blij, weer een fatsoendelijk bed in plaats van die verrotte hostelbedden. Al waren het maar 5 nachten in een hostel.. wat zijn we toch verwend. De eerste 3 dagen zijn we in Kuta gebleven, een hele drukke en vooral erg toeristische badplaats. Leuk voor een keer maar nooit meer. We hebben gezwommen met dolfijnen wat echt super was om mee te maken en twee tempels bezocht. Daarna zijn we doorgereisd naar Ubud wat in het midden ligt van Bali en iets rustiger is, maar ook nog vrij toeristisch. Op dag 1 hebben we een bezoek gebracht aan het apenpark, en dat was geen succes. Binnen 5 minuten stonden we weer met trillende handjes buiten. We waren allebei schijtbang van die apen, een aap kwam op dorien afgerend, sprong op haar en trok het flesje water uit haar handen waarna ze begon te huilen, hahah sorry Dorien maar achteraf is het zo grappig! S'avonds zijn we nog naar een traditionele Balinese dansshow geweest. De volgende dag hadden we een prive taxichauffeur geboekt die ons wat dingen in de omgeving ging laten zien zoals een watertempel, vulkaan, koffieplantage en als laatste de rijstvelden. Ook de dag erna hadden we een prive taxichauffeur die met ons naar het noorden van Bali ging, dit vond ik nog het mooiste gedeelte, amper toeristen en mooie natuur. En toen was het alweer tijd om naar de Gili Eilanden te gaan. 1,5 uur varen vanaf Bali en 10 minuutjes vanaf Lombok. Ook hier weer een angstmomentje omdat Dorien claustrofobisch is en ik heel snel zeeziek maar met de nodige voorbereidingen viel het enigzins mee. Wij gingen naar Gili Trawangan, het grootste eiland van de drie. Daar aangekomen op de haven van Gili T wat gewoon een strand was, stonden we met onze bagage in het zand. Het moment dat we onze koffers wel even vervloekte... wie gaat er nu ook rondreizen met een koffer? Ik heb mijn lesje geleerd, volgende keer; Backpack it is! Op dit eiland vind je geen auto's dus onze taxi was een paard met wagen, heel apart. We hadden hier echt een mooi hotel geboekt en dit waren onze 2 nachten mega luxe!! We hebben hier lekker gefietst, gesnorkeld, gezwommen en genoten van de cocktails. Er hong een hele relaxte sfeer op dit eiland en de zee was super blauw. Na de Gili's gingen we weer terug naar Bali en zijn we nog 2 nachten in Padang Bai gebleven. Ook hier weer gesnorkeld, mooie vissen gezien men veel koraal maar ook veel plastic en rotzooi in de zee wat zo jammer is! De laatste 3 nachten nog naar Seminyak gegaan waar we niet heel veel meer hebben gedaan. De laatste dag heb ik alleen doorgebracht want Dorien was al op weg naar België en ik ging s' avonds pas weer terug naar Australië.

Doug Cox

That's a great description of your adventure! What a top experience!!

Oom Har en tante Mia

Dag Anka

Bedankt voor de leuke fotos en het geweldige verhaal, wat kun jij genieten, en gelukkig doe je dat ook, want dit kan wel eens de mooiste tijd van je leven zijn.
En wij genieten van uit de verte met je mee.
Lieve groetjes en succes.

Michel en Marjo

Hoi Anka,
Potverdikke, de tijd vliegt echt.
Op het moment van schrijven heb je er bijna 9 maanden opzitten in Brissie.
Mooi om te zien hoe snel en makkelijk jij onderdeel van de Cox familie bent geworden.
Zoë en Ollie zij jouw kinderen geworden en thuis is 29 Quirinal Cresent in Seven Hills.
Goed om te zien hoe jij het leven weerstand hebt geboden en de oostkant van australie hebt af gesjeesd met mede au pairs maar ook alleen.
Dankzij facetime ,whatts app en foto’s delen hebben wij bijna letterlijk je avontuur down under kunnen volgen en af en toe het gevoel gehad of wij zelf aanwezig waren.
Je opvolgster is inmiddels al gearriveerd en neemt langzaam je taken over.
Wij wensen jouw nog fijne dagen toe in Australie en tot Dinsdag.

Gr pap en mam