Fraser Island & Cultuurverschillen

Ojee... Ik zit al op de helft van mijn Au Pair avontuur en dat betekend dat het tijd wordt om plannen te maken voor na de komende 3 maanden. Mijn ticket naar Amsterdam staat nu nog op 31 mei maar grote kans dat dit ‘m niet gaat worden. Australië is té leuk, deze kans krijg ik maar een keer in mijn leven en daarbij is er in tegenstelling tot Nederland vrij veel werk in Toerisme te vinden. Die keuze is dus niet zo moeilijk... maar daarover later meer! Mijn visum loopt ook pas eind oktober af dus ik heb alle tijd.

Vorig weekend ben ik met 5 andere Dutchie au pairs naar Fraser Island geweest. Kwart voor 7 s’morgens stonden we al klaar op het station in Brisbane. We dachten allemaal dat we met een grote bus zouden gaan maar daar stond dan opeens een 4WD waar we met z'n alle in moesten. We hadden een 3-daagse tour geboekt en moesten onderweg nog 4 mensen ophalen, waarvan nog 2 andere Nederlandse meiden, en zaten dus in totaal met z'n 10e in een auto. Een lange rit en zeer pijnlijke kont later waren we er dan eindelijk eens. De weg ernaartoe was wel erg mooi en het laatste stuk hebben we 130 km over het strand gereden voordat we bij de ferry aankwamen. Eenmaal op Fraser Island reden we gelijk richting onze camping, want jaaaaa wij gingen kamperen en bah wat was dat afzien!!! Maar voordat we hier aankwamen hadden we al de eerste Dingo gespot, en wat was hij mager. (Een Dingo is een wilde hond, soort van wolf, die eigenlijk alleen maar in Australië voorkomt. Fraser Island zit er vol mee, ze zijn erg agressief en vooral als je eten bij je hebt kunnen ze je aanvallen). Er stond dan ook een groot hek om de camping heen zodat er geen Dingo's bij de tent konden, zo'n beest wil je s'nachts ook niet tegenkomen.... Nadat we onze spullen hadden gedropt gingen we richting Lake Wabby. We moesten wel eerst nog 45 minuten lopen door de zandduinen om er te komen dus we waren erg blij om lekker af te koelen in het water. In dit meer zaten allemaal van die Dr. Fish visjes die de dode huidcellen van je lichaam opeten, wat een gekriebel was dat! S' avonds hebben we nog lekker een BBQ gehad en erna maar snel de hete tent in om wat proberen te slapen, dat was trouwens niet echt gelukt.. De volgende dag gingen we alweer vroeg op pad en als eerste zijn we naar het Maheno Shipwreck geweest, een schip dat hier 110 jaar geleden is gestrand. Er is nog best veel over van het schip maar het is wel voor een groot gedeelte in de zand gezakt. Daarna zijn we de rots bij Indian Head opgeklommen en vanaf hier was het de bedoeling dat we haaien konden spotten. En ja hoor ik heb voor het eerst in mijn leven een haai in het wild gezien. Natuurlijk wel vanaf een flinke afstand en hij was ook nog vrij klein. Op Fraser Island kun je dus maar beter niet in de zee zwemmen want het stikt er van de haaien en gevaarlijke roggen. Daarom zijn we maar even lekker gaan afkoelen in de Champagne pools, soort van natuurlijke bubbelbaden maar wel gewoon met koud water. Na de Champagne pools zijn we naar Eli Creek gereden. Dit leek op een natuurlijke wildwaterbaan met stroming, we kregen er een heus centerparcs gevoel bij :)! We hebben deze dag afgesloten op het strand onder de sterrenhemel. Nou echt ik heb nog nooit zo'n mooie sterren gezien als daar. Er is daar natuurlijk helemaal geen licht waardoor je het allemaal veel beter kan zien, we zagen zelfs een soort van melkweg. De laatste dag op Fraser Island zijn we om 5 uur opgestaan om de zonsopgang te zien. Ook dit was weer een mooi momentje! Nadat we al onze spullen hadden ingepakt zijn we naar een regenwoud gereden en hebben daar een wandeling gemaakt van ongeveer 40 minuten. Het was er erg benauwd maar wel mooi. Ik schrok wel een beetje toen onze gids vertelde dat de dodelijkste spin in Australië daar ook woont... Gelukkig hebben we het allemaal overleefd. Het was alweer bijna tijd om terug naar huis te gaan maar niet zonder een bezoekje aan Lake Mackenzie. Als je het mij vraagt is dit echt het hoogtepunt van Fraser Island. Een super super blauw meer met een super super wit strand (ik overdrijf niet!!). Het zand is zo fijn dat mensen er gouden sieraden mee naartoe nemen om deze hier te polijsten. Die hadden we helaas niet bij ons maar we hebben onszelf wel even getrakteerd op een fijne scrub behandeling met het zand. Onze lieve gids had speciaal voor ons nog een schildpad gevangen daar die we allemaal even vast mochten houden. En daarna zijn we weer begonnen aan de lange terugreis naar Brisbane.

Na een tijdje Down Under merk ik toch al heel wat verschillen met Nederland op. Het leek me wel leuk om dit ook even met jullie te delen;

*Je ziet hier bijna niemand roken. Niet zo gek als je bedenkt dat het goedkoopste pakje sigaretten maar liefst 22 dollar kost(!!!) omgerekend in euro's is dat iets van 14 euro.

*Er mag hier absoluut geen alcohol in het openbaar gedronken worden en ze controleren er ook echt streng op. In de supermarkten verkopen ze geen alcohol, daarvoor moet je naar the Bottle shop.

*Het leven begint hier veel vroeger dan in Nederland, het is hier niet raar als je om 6 uur al op je werk verschijnt ( normale kantoorbaan). Ik moet er wel bij zeggen dat het hier absurd vroeg licht is, in de zomer al rond 4 uur!! Vaak schrik ik dan wakker met de gedachte dat ik me enorm heb verslapen omdat ik om 5 uur al de zon voel branden...

*TV kijken in Australië is ook niet echt een pretje aangezien het veel van de Amerikaanse televisie weg heeft. Echt elke 7 minuten komt er weer reclame en die duurt dan 3/4 minuten, hoe irritant.

*Het is weer bijna februari en alle "back to school" artikelen liggen nu in de winkels. De zomervakantie eindigt volgende week en dan gaan de scholen weer beginnen. Op alle basis- en middelbare scholen dragen ze trouwens verplicht foeilelijke uniformen.

*Australiërs zijn over het algemeen veel beleefder dan Nederlanders. Ze gebruiken amper scheldwoorden, zeggen overal please bij en iedereen vraagt altijd en overal how are you. Zelfs in een winkel wordt er sweetie of darling tegen je gezegd door de verkopers. Misschien ben ik daar te nuchter voor maar soms vind ik dat wat nep overkomen.

*Qua eten heb ik hier ook hele nieuwe dingen geprobeerd zoals;

- Avocado chips en Avocado dip, ze eten hier alles met Avocado's zelfs op de Pizza

-Bananenbrood, ben ik aan verslaafd!

-Meat Pie's

-Uiteraard Fish en Chips

-Slurpees (soort van slushpuppie maar dan nog lekkerder)

-Timtam's, beste koekjes ever

-Boost smoothie, nog een verslaving

-Pavlova, taart van merengue en met heel veel fruit Jammie!

-Vegemite broodbeleg, smerigste wat ik ooit heb geprobeerd. Er wordt ook gezegd dat je er mee moet opgegroeid zijn wil je het lekker vinden.

-Kangaroo, misschien alleen de gedachte al maar ik ging echt over mijn nek...

-Binnenkort ga ik een keertje haai uitproberen, dat is hier heel normaal als avondeten

PS: voor degene zonder Facebook heb ik op deze site wat foto’s geplaatst. Zo krijgen jullie toch een beetje een beeld van Australië en mijn verhalen.

Reacties

Reacties

Michel

Hey Anka,ja inderdaad zit je alweer op de helft van je Au Pair baan,ook hier vliegt de tijd,mooie verhalen mooie foto's en ga zo maar door.Voor wat betreft het vervolg kan ik alleen maar zeggen pak wat je kunt pakken die paar maanden maken het verschil ook niet (en het is nog een paar maanden lekker rustig hier thuis)hihihi grapje.Onze support heb je. See you darling(en dat is niet nep)

oom Jan en tante Betsy

Hey Anka,

Bedankt voor de spetterende Fotoreportage en de geweldige verhalen die je ons laat weten. En je hebt al een hele groep vriendinnen opgebouwd. Geweldig dat
Jij dit allemaal mee mag maken. Geniet van alles en
veel succes. Vele groeten van oom Jan en tante Betsy

Oom Har en tante Mia

Anka, niet te geloven dat je al op de helft bent van je tijd in Australie, we geven je groot gelijk dat je probeert om er nog wat langer te blijven, je beleeft daar een geweldige tijd waar je zolang mogelijk van moet genieten, en gelukkig krijg je daar de kans voor.Bedankt dat we mee kunnen genieten. Toy Toy Toy.

Opa Hannen

Geweldig veul en good gesjreeve Anka.
Zelf Bin ig aug aan ut sjrieve euver de oorlog.
Verborge talente.... Zulle ver maar zegge....
Good gedaon.
Groeten oet Merum van Opa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active